Les novetats tecnològiques del Mobile World Congress i 4YFN: tendències i reflexions

This post is also available in: Español (Spanish)

Alex Net, comparteix les idees clau de l’esdeveniment Mobile Talks organitzat per Mobile World Capital Barcelona i Barcelona Tech City

 

El passat 16 de març vaig assistir a l’esdeveniment Mobile Talks, organitzat per Mobile World Capital Barcelona i Barcelona Tech City, en el que es van analitzar les tendències tecnològiques del Mobile World Congress i 4 Years From Now (4YFN), i que va comptar amb els següents ponents:

@AleixValls, CEO de Mobile World Capital Barcelona
@GenisRoca, president de RocaSalvatella
Fabian Simmer, digital officer de Seat
José María Boixeda, director d’estratègia, tecnologia i innovació del Grup Gas Natural Fenosa
@SergioCortes, fundador y emprenedor en sèrie de Cink

Vaig prendre nota de les principals idees que van compartir els ponents en general, no és un resum exhaustiu, ni fidel als torns de paraula, és el que me’n vaig endur de la xerrada. Va ser molt interessant conèixer de primera mà la valoració del Mobile World Congress, i aprofundir en tecnologies i tendències, més enllà dels grans titulars. Aquestes són les principals reflexions:

Compte amb NFC i Beacons
Als darrers congressos es va parlar molt de la tecnologia NFC i els Beacons. A la present edició semblen haver desaparegut del mapa. Si estàs pensant utilitzar-les, hauries d’avaluar la seva conveniència.

La fatiga de l’App Economy
Els models de negoci d’startups que es basen en monetitzar una app semblen arribar a un cert esgotament. Existeix una enorme competència per fer arribar al teu públic objectiu una app des dels markets, i també hi ha infoxicació, un excés de solucions que es repeteixen.

Una cosa és l’App Economy i una altra diferent que les empreses establertes treguin profit de les apps per oferir serveis als seus clients, amb qui ja tenen canals establerts. La combinació d’app i intel·ligència artificial (per conèixer millor l’usuari i aprendre) està lligat al món de la multicanalitat, cada vegada més complex i molt nou per tots.

La fatiga de la interfície gràfica
El sistema d’interacció basat en una interfície gràfica comença a quedar obsolet. Tot i els avenços en usabilitat i experiència d’usuari, el públic està cansat de la rigidesa de la interfície gràfica com a sistema de comunicació amb les màquines. No vol passar per la concepció mental del dissenyador per entendre’s amb els dispositius.

La intel·ligència artificial com a interfície, gràcies a la combinació del reconeixement natural del llenguatge i el massive learning, s’obre camí i comença a trencar les normes encotillades dels dissenyadors. Aquesta tendència suposa un nou univers per les empreses que treballem en millorar tots els punts de contacte amb els nostres clients.

Alexa d’Amazon és un clar exemple d’aquesta tendència, o una intel·ligència artificial, similar a Siri (Apple) o Cortana (Microsoft), que interactua amb l’usuari i és capaç de sincronitzar-se amb l’smartphone per trucar, posar música o inclús demanar un taxi.

Qui paga el 5G?
El pay-back de passar del 4G al 5G es presenta complicat. No hi ha dubte que el 5G és molt més ràpid i eficaç en la transmissió de les dades, però el model de negoci que permeti als operadors desplegar-lo per substituir el 4G no està clar. Els números no surten i al final “se’ls queda cara de tontos” perquè les grans plataformes com Facebook i Google edifiquen enormes negocis fent servir la infraestructura que despleguen les telecos.

La gran pregunta és si els operadors podran monetitzar les dades que corren per les seves infraestructures, però això xoca amb els principis de la Net Neutrality. La paradoxa és que molts sectors consideren el desplegament del 5G com a clau en el seu negoci, per exemple automòbil i energia. Potser la inversió en 5G haurà de ser mutualitzada.

Els mòbils es fan tan grans que al final s’anomenen cotxes
A l’última edició del Congress, el cotxe autònom electrificat va tenir un paper molt important. Als Estats Units es diu que la fira més important del cotxe ja no és Detroit, sinó el CES de Las Vegas, que no és un saló de l’automòbil sinó un congrés tecnològic que dedica un pavelló al cotxe. El sector ja percep que totes les novetats es presenten al CES.

Durant els propers 5 o 7 anys passaran moltes més coses que en els últims 30. El 5G és fonamental per l’evolució del sector per dos motius: la conducció autònoma necessita connectar molts dispositius a la xarxa, i la xarxa ha de donar resposta immediata. El 5G és molt més ràpid i amb una latència 5 vegades menor. Les xarxes 4G responen per sota d’1 segon però les 5G ho fan en milisegons, i això per evitar un accident és fonamental. D’altra banda es calcula que un cotxe autònom transmet la brutalitat diària de 40.000 Gb.

Els avenços en la intel·ligència artificial també són fonamentals a la indústria de l’automòbil, ja que el cotxe autònom ha de processar informació, aprendre d’ella i prendre decisions.

Nokia i el seu rotllo retro
És curiós que una de les grans bombes informatives del Congress sigui el telèfon retro de Nokia. Pot ser una solució molt bona pel cap de setmana, quan vols estar localitzat però no hiperconnectat. La hiperconnexió s’ha tornat obligatòria al mercat professional. El que la pot eludir és un outsider o un “VIP digital”.

Una IoT atomitzada
La internet de les coses segueix sent la gran promesa però queda per veure qui aconsegueix el primer euro. Hi ha moltes empreses que monitoritzen i treballen en la predictibilitat però les fonts de valor encara no són clares. La IoT està en un moment molt tancat i atomitzat. Cal crear projectes més extensos, oberts i valuosos.

La Internet of the Stupid Things?
La internet de les coses és fonamental, però no ens estarem passant connectant coses sense utilitat? Té sentit muntar dispositius per saber quants ous tenim a la nevera?

Realitat augmentada vs realitat virtual
Des de la conferència de Mark Zuckerberg de l’any passat es parla molt d’ambdues. La realitat augmentada té un clar desenvolupament a l’entorn empresarial mentre la realitat virtual sembla tenir un desenvolupament més concret i ensitjat.

Passejar o planificar el Congress
Existeixen dos tipus de visitants del Mobile:

El local ha aconseguit una entrada i es passeja. La seva tasca és saludar, veure, i sobretot ser vist. Perquè ser vist al Mobile significa estar on s’ha d’estar.

L’estranger es gasta 2.000 euros en entrar. Si sumem dietes i hotel es gasta entre 5 i 7.000€, i ha d’amortitzar aquesta despesa. Abans d’arribar a Barcelona ha estudiat per internet els expositors i s’ha fet una agenda marcada en base a 3 o 4 tecnologies que pensa que poden ser claus i disruptives al seu mercat. Els objectius de visites, amb qui vol parlar i de què, estàn planificats.

Sembla obvi quin exemple hauríem de seguir.

L’èxit del 4 Years From Now
El 4YFN és la gran aportació barcelonina al Mobile. Tota la premsa mundial reconeix la seva rellevància, de la mateixa manera que reconeix un cert esgotament de l’aproximació al producte del Congress. El Mobile ve de fora, el 4YFN el vam encunyar aquí.

Aquest ha estat el Mobile menys mobile. De fet, només hi ha hagut un mòbil, el de Nokia. El producte del Congress s’ha tornat previsible, però les idees del 4YFN no.

La ciutat també està més còmoda al 4YFN perquè veus a gent utilitzant la tecnologia i identificant necessitats concretes intentes monetitzar una oportunitat. La gent defensa idees i no productes.

No tot és hackeable
En aquest Mobile, no hi ha hagut vagues i això és molt important, perquè hem evitat el cabreig de la gent que ens brinda una molt bona oportunitat de centralitat mediàtica i de negoci, i potser perquè tots hem entès que no tot és hackeable.

El paper de les dones segueix sent baix tirant a residual. L’única pauta positiva és que cada vegada es visibilitza més l’anomalia però el problema persisteix i la prova és que al resum del Mobile no hi ha cap dona a la tarima d’oradors.

Els nens i el Congress
Una altra gran iniciativa del Mobile i de la ciutat és el YoMo. 12.000 nens de les nostres escoles van anar al seu Mobile i van estar en contacte amb la tecnologia més puntera del món. Si això es consolida, les nostres generacions joves tindran una major comprensió del món, millor que la dels joves de París o Londres.

Hem de parar o hem de continuar?
Barcelona ha demostrat que pot ampliar els espais del Mobile, però potser s’hauria de donar més context a l’esdeveniment planejant un espai social i cultural paral·lel. Hem d’entendre que la disrupció no només afecta el món dels negocis sinó a la nostra esfera de significat i de relació. Si no entenem aquest aspecte, sempre estarem en un discurs buit, parcial i esbiaixat.

Alex Net és director general adjunt de Microblau Colt